Türkössy Szilárd - osztálykísérő, biológia, földrajz, angol

2001 szeptemberében indultam el a Waldorf-tanár útján. Az azóta eltelt évek alatt pedig nem csak tanítottam, hanem cikkeket írtam, fordítottam, szaklapokat szerkesztettem és kutató munkát is végeztem. Főként Waldorf-gimnazistákkal, de általános iskolásokkal is foglalkoztam. Elsősorban angol nyelvet tanítottam, emellett biológiát és földrajzot is. Több éven át volt alkalmam angolból érettségiztetni diákokat ezen iskolákban. Sokszor megtapasztaltam persze, hogy bár azt hittem, én tanítok, valójában a gyerekek sokkal többet tanítottak nekem. 12 évig dolgoztam a Gödöllői, majd három évig a Fóti Waldorf Iskolában. Többször jártam külföldön, voltam például Németországban, ahol a Potsdami Waldorf Iskolában alkalmazott portfolió műfaját igyekeztem alaposabban is megismerni. Ezt kollégáimmal bevezettük újításként a gödöllői és fóti iskolákban. Emellett Dr. Mesterházi Zsuzsa meghívására, 2014. óta tanítok az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola Waldorf-tanárképzésén. Hatalmas megtiszteltetés ez számomra, és igazán boldog vagyok, hogy amit magam számára a sors kegyelméből összeszedhettem, azt tovább is adhatom a magyar Waldorf-iskolák felé. 2016-ban pedig alapító tanáraként lettem a Christophorus Waldorf Iskola első osztálytanítója. Azóta kivittem az osztályt az általános iskola 8 éve alatt, s közben megalapítottuk a felső tagozatot, köznapi nevén a gimnáziumot, amelynek első osztálykísérőjeként kezdtem meg munkámat. A Christophorus Waldorf Gimnázium angol és biológia-földrajz szakos tanára lettem emellett. Waldorf-pedagógiával kapcsolatos szaklapok és újságok létrehozásában is közreműködtem (Metamorfózis, nevelesmuveszet.hu, Dióhéj – a Gödöllői Waldorf Iskola iskolaújságja, Pontis – a Christophorus Waldorf Iskola iskolaújságja) Jónéhány cikket fordítottam és írtam a Waldorf-pedagógiáról, interjúkat készítettem és készítek, emellett nagyon sok továbbképzésen vettem részt itthon és külföldön egyaránt. Ebből kifolyólag nagyon jó kapcsolatot építettem ki számos hazai és külföldi intézménnyel, kollégával, még a tengerentúlon is. Hosszú éveken át formálódtam Kovács Gabriella antropozófiai tanuló- és munkacsoportjaiban, amiért nem lehetek elég hálás. Ma már – ha tanítómat nem is érhetem utol – magam is több antropozófiai, asztrológiai tanulócsoportban igyekszem hozzásegíteni az elkötelezetteket, hogy együtt fejlődjenek az általuk választott úton. Ide sorolandóak a Christophorus közösségében működő antropozófiai tanulócsoportok is. Tagja vagyok a Magyar Antropozófiai Társaságnak. De nagyon érdekelt, hogyan alakul a Waldorf-diákok sorsa az érettségi után, a munkába állásuk, az életben való boldogulásuk. Ezért - még pályám elején - kutatásokat végeztem az érettségi és felvételi eredményeikkel kapcsolatban, valamint mélyinterjúkat készítettem további útjukat érintően egykori Waldorf-iskolásokkal, hogy válaszokat kapjak a kérdéseimre. Igen biztató eredmények születtek! Ezen a téren az egyik olyan dolog, ami a legmélyebben érintett meg, hogy a végzett Waldorf-iskolások milyen bátran és szabadon, micsoda kezdeményezőkészséggel és nyitottsággal állnak elébe annak, amit Lehetőségnek élnek meg, és amit életnek hívunk. Ezt persze a legjobban ők maguk tudják interpretálni, ezért legutóbb épp a tanárképzésre hívtam meg két egykori diákot.

Mélységes öröm volt látni, mennyire lelkesítően és megerősítően tudtak hatni a hallgatókra, és hogy milyen biztatás, visszaigazolás volt ez mindannyiunk számára, hogy érdemes…

Munkahelyek

  • 2024 – Christophorus Waldorf Gimnázium, osztálykísérő, angol, biológia-földrajz szaktanár

  • 2016 – 2024 Christophorus Waldorf Iskola, alapító tanár, osztálytanító, angol szaktanár, iskolaképviselő (2016 – 2022)

  • 2015 – ELTE BGGYK, a tanárképzés munkatársa

  • 2013 – 2016 Fóti Waldorf Iskola, középiskolai szaktanár (angol, biológia, földrajz), osztálykísérő

  • 2001 – 2013 Gödöllői Waldorf Iskola, középiskolai és középtagozatos szaktanár (angol, biológia, földrajz), középiskolai osztálykísérő, érettségi jegyző és vizsgáztató

  • 1998 – 2001 Móra Ferenc Szakközép és szakmunkásképző iskola, Szeged (angol, biológia, földrajz)

Felnőttképzési tapasztalatok

  • 2015 – Waldorf-tanárképzés, Embertan oktatása

  • 2012 – alkalmi előadások Waldorf-iskolákban és -óvodákban

  • 2010 – 2012 szaktanácsadói tevékenység Waldorf-iskolában

  • 2006 óta felnőtt antropozófiai tanulócsoportok vezetése

Tanulmányok

  • 2019 Közoktatási Vezető és Pedagógus Szakvizsga

  • 2017 Bothmer-gimnasztika 3-4. osztályos osztálytanítóknak modul

  • 2015 ELTE BGGYK Waldorf-osztálytanító szak

  • 2012 Kooperatív tanulási technikák továbbképzés

  • 2001 – évenként egy vagy több Waldorf-szakirányú továbbképzés – „IAO” (angol nyelv, földrajz)

  • 2001 Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Kar, angol nyelvtanár szak

  • 1998 Juhász Gyula Tanárképző Főiskola, biológia-földrajz tanár szak