Mesterségek epocha – a harmadikosok Földre érkezése
Korábban esett szó röviden a 9 éves kori változásról, amikor a gyerekek én-fejlődése egy fontos fordulóponthoz érkezik. Említést tettem akkor arról, hogy ebben a folyamatban a gyerekek lassan-lassan vagy épp hirtelen váltásokkal elhagyják a korábbi „álomvilágot”, visszafordíthatatlanul kikerülnek abból a paradicsomi állapotból, „lebegésből”, amelyben – ha a felnőtt környezet ebbe nem avatkozott bele – addig léteztek, egyfajta álomszerű, gyermeki boldogságban.
![Mesterségek](/_gatsby/image/644b89d7ecde262135ff7746dc23440c/437419678bdcac87e694de75316d1c62/austin-ramsey-rbi4q0-b-8g-unsplash.jpg?u=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fsxfggqm8cmd5%2F57Cl5rvwxfmQsPSclJ8IQw%2Fb1df5adc2a3478c52a211fc733f6f826%2Faustin-ramsey-rbi4q0-b-8g-unsplash.jpeg&a=w%3D113%26h%3D170%26fm%3Djpg%26q%3D75&cd=2022-07-31T13%3A49%3A31.015Z)
Ahogyan azonban elfordul tekintetük az Ég felől a Föld irányába, elkezdenek jobban érdeklődni a földi világ, a materiális lét iránt. A Teremtéstörténet, Ádám és Éva Paradicsomból való kiűzetése után tehát irány a Mesterségek epocha! Nézzük meg, éljük át, hogyan rendezkedik be az ember a földi életben, mit képes alkotni két keze által! Ilyesmi lehetne a mottója a Mesterségek epochának, amelyben nemrég a 3. osztálynak része volt.
![Mesterségek](/_gatsby/image/5e2fc647e23bc3ca1ba78d0ad0981ca5/b49dbe6c40ca3d9c89dce844aeb48790/mestersegek_010.jpg?u=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fsxfggqm8cmd5%2F2mDTXW0IGgjV6RJaZaB4hx%2F8e086d0f1911413d5e8454df5e603335%2Fmestersegek_010.jpeg&a=w%3D113%26h%3D75%26fm%3Djpg%26q%3D75&cd=2022-07-10T14%3A51%3A23.419Z)
Ellátogattunk cipészhez, ahol nemcsak a bőrrel, mint alapanyaggal ismerkedtünk – illetve „belefeszültünk” egy-egy cipő elkészítésébe – hanem vendéglátó mesterünk jóvoltából egy kis bőr bugyellárist is készíthettünk magunknak, amellyel egy cipő elkészítésének néhány mozzanatát is átélhettük. Nagy boldogság volt a végeredmény!
Következett a fazekas. Itt hallhattunk az agyagról, mint a fazekas mesterség alapanyagáról, láttunk korongot és azt is, hogyan működik az, valamint megtekintettük, miben égetik ki a készterméket, s hogyan kerül rá a máz. Kezünk itt sem tétlenkedett: tintatartót készítettünk, amelybe később a magunk készítette gubacstinta kerül majd! (Tudták, hogy a középkorban Magyarország gubacsexportőr-óriás volt? Ebből készült a leggyakrabban használt tinta akkoriban…)
![Mesterségek](/_gatsby/image/74c80ce489059ab8f9245fbaa13fefda/b49dbe6c40ca3d9c89dce844aeb48790/mestersegek_020.jpg?u=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fsxfggqm8cmd5%2F1laEUSriFbwI3il2lTMTrv%2F235634060548c90360a41d6109373f16%2Fmestersegek_020.jpeg&a=w%3D113%26h%3D75%26fm%3Djpg%26q%3D75&cd=2022-07-10T14%3A50%3A53.242Z)
Kovácshoz vezetett utunk ezt követően, ahol a fél osztály kovács akart lenni! Megismerkedtünk a szerszámokkal, kipróbáltuk, milyen nehéz a mester legnehezebb kalapácsa (több fiúnak kellett megmarkolni!), megcsodáltuk, hogyan izzik fel a vas, és kipróbáltuk azt is, hogy azért még a fehéren izzó vasat sem olyan könnyű kalapálni! Ajándék szerencsepatkóval tértünk haza mesterünktől, amelyet szemünk előtt készített el a számunkra. Azóta is ott lóg az ajtónkon az osztályban…
A papírmerítést próbáltuk ki negyedikként. Nagy élvezet volt „a semmiből” elkészíteni a papírt, amelyet egyébként nap mint nap használunk a füzetmunka során. Persze nem pont olyat (kevésbé szépet!), mint amit mi merítettünk. A virágokkal vagy színes papírfecnikkel díszített, szívecske alakú merített papír díszeknek az anyukák örülhettek otthon!
![Mesterségek](/_gatsby/image/7f55427ac6e7f847e304ed60abfba492/b49dbe6c40ca3d9c89dce844aeb48790/mestersegek_030.jpg?u=https%3A%2F%2Fimages.ctfassets.net%2Fsxfggqm8cmd5%2F70RrXn6KBmQmZ1lRJmBuFX%2Fde08837a692ce6e0d44c5667571fb21a%2Fmestersegek_030.jpeg&a=w%3D113%26h%3D75%26fm%3Djpg%26q%3D75&cd=2022-07-10T14%3A50%3A32.308Z)
Hogy is van, amikor a Waldorf-iskolát röviden jellemezni akarják? „A fej, a szív és a kéz iskolája.” Íme ilyen, amikor még egy tanár is irigyli a saját diákjait!