Beszámoló a 2016. február 6-i találkozóról
Szinte már hagyományos módon, ismét új tagokat üdvözölhettünk köreinkben, Pécelről és a 17. kerületből. Szilárd meghívására Forgács Erzsébet fejlesztőpedagógus is ellátogatott hozzánk, aki a Waldorf-pedagógiáról mesélt, mint jelenlegi óvónő és korábbi tanító (mellesleg 40 éve éppen a Péceli Művelődési Házban érettségizett, hiszen akkor még a kétheti találkozóinknak helyet adó épület gimnáziumként működött).
A felvételi időszak aktualitásából adódóan, Erzsébet beszélt a Waldorf-felvételiről, amelynek már az elnevezése sem stimmel. Ugyanis itt ennek célja a gyermek mélyebb megismerése, semmint megmérettetés elé állítása, ahogy az a felvételik esetében általában történik. Részletesen megismerhettük a felvételi módszereket, az osztályalakító szempontokat. Megtudtuk, hogy a felvételin igyekszik „belelátni” a tanító a gyermekbe, szellemi-lelki világát is minél inkább igyekszik megismerni. Ugyanis legalább annyira fontos, hogy a gyerek mit üzen a tanítónak, milyen kérdéseket vet fel a tanítóban, mint az, hogy a gyerek mit tud.
Mint Erzsébet fogalmazott, „hála Istennek, hogy vannak problémák” a gyerekek fejlődése során, amelyek az adott életszakaszhoz kapcsolódnak és ezek megoldása valójában a szülőket is fejlesztik. Szóba kerültek még a fantáziaképek, amelyek nagyon jót tesznek egy gyerek idegrendszerének. Egy kérdés kapcsán Rudolf Steiner gondolata is elhangzott, miszerint „még mindig jobb, ha valamit meggyőződésből teszel hibásan, mint ha meggyőződés nélkül cselekszel”, hiszen ez utóbbi eset olyan, mintha nem is te cselekednél. Tehát ne rágódjunk azon, hogy mi, mennyire jó vagy rossz, csak hozzuk meg a döntést legjobb tudásunk szerint és ahhoz tartsuk magunkat következetesen. Megint szóba került, hogy a szülőnek nem feladata a gyerek „szórakoztatása”, viszont példamutató életével, akarata ellenére is mintát ad a gyermeknek, aki őt utánozza. A fentiek megvalósításához pusztán egy határozott döntés szükséges a szülők részéről.
Az egyesülettel kapcsolatos kérdések kapcsán először is nevet választottunk intézményünknek, amely a jelenlévő tagok egyöntetű igen szavazata mellett született: Christophorus Waldorf-óvoda és általános iskola. A név jelentése Krisztust hordozó, utalva Szent Kristóf történetére, amely remekül illik az óvodáskorból a felnőttkorba igyekvő gyermek „átsegítésének” szép feladatához.
Beszélgettünk az intézmény leendő pedagógusairól és ennek kapcsán arról, hogy keresünk német tanárt – bár más nyelv oktatása is felmerült –, valamint napközis tanárt és óvónőt. Továbbá átbeszéltük a jelentkezési lapok elkészítését és a felvételi folyamatot, a tájékoztató előadásokkal. Mindezek eredményét már közzé is tettük felületeinken.
A következő találkozónk – rendhagyó módon – az első felvételi tájékoztató előadás lesz, február 20-án. Gyere el Te is!