„A digitális szakad ék a gazdag és szegény gyermekek között nem úgy alakult ahogy vártuk”
A digitális világ hatásai megfigyeléseink szerint
Az amerikai állami iskolák továbbra is népszerűsítik a kijelzővel rendelkező eszközöket, sőt ajánlanak kizárólag digitális eszközökre építő óvodákat, iskolai felkészítőket. A gazdagok ezzel szemben egyenesen tiltják a képernyőket az osztályokban.
A Kansas-beli Overland Parki szülőknek elegük lett. Ők azt akarják, hogy a gyerekeik kevesebbet legyenek képernyő előtt, de ehhez minél több hasonló gondolkodású szülőre van szükség. Először is azért, mert senki nem akarja, hogy a gyereke elszigetelődjön, vagy lenézett legyen mert nem használ telefont, másodsorban mert elvenni egy iskolástól a telefonját valóban nehéz ügy.
Christian Bale – aki a Kansas City-ben alapított START („Stand Together And Rethink Technology”, azaz “Álljunk össze és gondoljunk másképp a technológiára”) című programot vezeti – a következőket mondta:
Az elmúlt hat hónapban, esténként az Overland Parkban, Kansas City külvárosában, az iskolai könyvtárakban körülbelül 150 szülő találkozott, hogy egy dologról beszéljen: hogyan lehet a gyerekeket leszoktatni a képernyőről.
Nem is volt olyan régen, amikor azon aggódtunk, hogy a gazdag diákok korábban hozzáférhetnek az internethez, amellyel előnyhöz jutnak a technikai készségek terén és így digitális megosztottság jön létre. Az iskolák a gyerekeknek online házi feladatot adnak, miközben az Egyesült Államokban csak az emberek kétharmadának van szélessávú internetes szolgáltatása. Azonban most, hogy a Silicon Valley-i szülők egyre inkább pánikba esnek attól, hogy milyen hatással van a képernyő a gyerekeikre és egyre inkább a képernyőmentes életmód felé mozdulnak el, egy újfajta digitális megosztottság van kialakulóban. Lehetséges, hogy a szegényebbek és a középosztálybeli szülők gyermekei fognak a képernyők előtt felnövekedni, míg a Silicon Valley elitjének gyermekei visszatérhetnek a fából készült játékokhoz és az emberi interakció luxusához.
Ez a tendencia már láthatóan kezd kialakulni. A hagyományos, játékra nagy hangsúlyt fektető elemi iskolák egyre gyakoribbak a tehetős környékeken. Ugyanakkor Utah államban most indítottak el egy államilag finanszírozott, kizárólag online eszközöket használó alsó tagozatot, amelybe jelenleg mintegy tízezer gyermek jár. A szervezők bejelentették, hogy az ilyen típusú digitális iskolákat 2019-ben kiterjesztik és szövetségi támogatással elérhetővé teszik Wyoming, Észak-Dakota, Dél-Dakota, Idaho és Montana államokban is.
A Common Sense Media nonprofit médiafigyelő kutatása szerint az alacsonyabb jövedelmű családban nevelkedő tizenévesek átlagosan nyolc órát és hét percet, míg a magasabb jövedelemmel rendelkezők öt óra 42 percet töltenek naponta szórakozásként a képernyő előtt. (Ez a tanulmány megkülönböztette az egyes képernyőket úgy, hogy ha egy gyermek egy órát töltött azzal, hogy üzeneteket küldött telefonon, és közben TV-t nézett, az két óra képernyő használatnak számított.) Született két tanulmány, ami faji szempontból közelítette ugyanezt helyzetet, s ezekből kiderült, hogy a fehér gyermekek kevésbé vannak kitéve a digitális eszközöknek, mint az afro-amerikai és spanyol gyermekek.
A szülők szerint egyre növekvő technológiai szakadék van az állami és a magániskolák között, még egy közösségen belül is. Miközben a Silicon Valley-i vezetők körében népszerű magán Waldorf-iskola kerüli az elektronikus szórakoztató eszközök használatát, a közeli Hillview Felső tagozatos és Középiskola az 1:1 iPad programjával reklámozza magát.
Richard Freed pszichológus, aki könyvet írt a képernyőhasználat veszélyeiről a gyermekek körében és arról, hogyan lehet visszavezetni őket a való világban szerzett tapasztalatokhoz, idejének egy részében telt házas előadásokat tart ebben a témában a Szilícium-völgyben. Másik részében pedig praktizál a távolabb eső keleti parton, ahol gyakran ő az első és egyetlen, aki az alacsony jövedelmű családoknak arról beszél, hogy a képernyő-idő korlátozása segíthet gyermekeik figyelmi és viselkedési problémáin.
Különösen aggasztónak tartja azt, hogy a vállalatoknak dolgozó pszichológusok ezeket az eszközöket hihetetlenül addiktívvá (függőséget kiváltóvá) teszik, hiszen sokan közülük jól képzettek a „rábeszélő tervezés” területén, más szóval abban, hogyan lehet befolyásolni az emberi viselkedést a képernyőn keresztül. Ismert példa erre a következő videoklip automatikus lejátszása a YouTube-on; a nyerőautomata-szerű öröm, amikor frissítjük az Instagramot, hogy mennyi like-ot kaptunk; a Snapchat csíkok.
„A digitális szakadék korábban a technológia eléréséről szólt. Most, amikor mindenki hozzáfér, az új digitális szakadék korlátozza a hozzáférést a technológiához” – mondta Chris Anderson, a Wired magazin korábbi szerkesztője.
A technológia hatalmas társadalmi kísérlet a gyermekeken
Pár szülő, gyermekorvos és tanár szerte az országban elzárkózik a technológiától.
Az egyik ilyen család a Brownsberger, akik már hosszú ideje kizárták az életükből az okostelefonokat, de a közelmúltban kizárták az internethez kapcsolódó televíziót is.
Ő és a férje, aki dekoratív betont gyártó céget üzemeltet, távol tartják a gyermekeiket a mobiltelefonoktól, és azt tapasztalták, hogy már az is megváltoztatta a fiúk viselkedését, ha egy kis ideig is képernyőt nézhettek. Az idősebb fiú, aki A.D.H.D.-ben (figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarban) szenved, feldühödik, amint ki kell kapcsolni a képernyőt, s ez édesanyját nagyon aggasztotta.
A fiú karácsonyi kívánságlistáján egy Wii, egy PlayStation, egy Nintendo, egy MacBook Pro és egy iPhone szerepelt.
De egyvalami azért megkönnyítette a dolgot: a családok Kansas City környékén hasonlóképpen gondolkodnak.
Ms. Boan három vizsgálatot is folytat, amelyekben körülbelül 40-40 szülő vesz részt, s tesztelik a legjobb módszereket arra, hogy hogyan lehet a gyerekeket elszakítani a telefonoktól és a képernyőktől. A vizsgálatot az Overland Parki Kereskedelmi Kamara támogatja, és a város arra törekszik, hogy a digitális jólét elemeit beépítse az új stratégiai elképzeléseibe.
A választás kiváltsága
A Szilícium-völgyben egyesek aggódnak a képernyő előtt töltött időben kialakuló növekvő szakadék miatt a társadalmi rétegek között.
Kirstin Stecher és férje, akik a Facebook mérnökeiként dolgoznak, szinte teljesen képernyőmentesen nevelik a gyerekeiket.
Míg azok, akik ezeket a termékeket gyártják egyre óvatosabbá válnak, a gyerekek számára készített eszközök és alkalmazások piaca virágzik. Az Apple és a Google vadul versenyeznek, hogy termékeket juttassanak az iskolákba, és egyre fiatalabb gyerekeket céloznak meg reklámjaikkal, amikor a márkahűség kezd kialakulni.
A Google közzétett egy esettanulmányt a Hoover City, Ala. iskolai körzetben végzett munkájáról, amelyben bemutatja, hogy a technológia felruházza a diákokat a jövőbeli készségekkel.
A cég arra a következtetésre jutott, hogy saját Chromebookjai és Google eszközei megváltoztatják az emberek életét:
Dr. Freed azonban azt állítja, hogy az alacsony jövedelmű családok gyermekeinek iskoláiban túlzott mértékben támaszkodnak ezekre az eszközökre. Nap mint nap látja ezt a szakadékot, amikor találkozik a közép és alacsony jövedelmű családok tech-szenvedélyes gyermekeivel.
Augusztusban Dr. Freed és további 200 pszichológus kérvényezte az Amerikai Pszichológiai Szövetségnél, hogy hivatalosan is ítélje el a „rábeszélő tervezés” módszereit, amit pszichológusok dolgoztak ki gyermekek által használt technikai platformokra.
Forrás: New York Times