Évkezdés Waldorf-módra

Új idők köszöntöttek be életünkbe 2024 szeptemberében: megkezdtük középiskolai tanulmányainkat a Christophorus Waldorf Iskola berkein belül.

Türkössy Szilárd:

Évkezdés Waldorf-módra A kilencedikesek földrajzi terepgyakorlata

Új idők köszöntöttek be életünkbe 2024 szeptemberében: megkezdtük középiskolai tanulmányainkat a Christophorus Waldorf Iskola berkein belül. A tanévet jómagam, mint osztálykísérő és földrajztanár, indítottam egy földrajz epochával. Ennek keretében elindultunk rögtön az első héten, hogy helyben tanulmányozzuk a földkéreg folyamatait a romániai Bihar- hegységben. A hegység alapvetően mészkőből épül fel, ergo gyönyörű, sokféle és vátozatos karsztjelenségekben gazdag. Ismerkedtünk karrmezővel, barlangokkal, poljével, búvópatakkal, cseppkőbarlanggal, talaerózióval, de megfigyeltük a növénytársulások helyi arcát, sőt, alkalmunk volt belepillantani az ott még működő, hagyományos alhavasi pásztorkodásba is. Mindeközben hatalmas túrákat tettünk gyönyörűséges tájakon: megtekintettük a méltán híres Csodavárat, a Hamlet- és az Aragyásza-barlangot, a Porcika-zsombolyt, a különleges Eszkimó-jégbarlangot, a Ponor-kitörést, de felmásztunk 1650 méter magasra a Kopott-csapás- nyeregbe, és izgalmas, láncos útszakaszokon tettük próbára ügyességünket, bátorságunkat. Szállásunk a csillagos ég volt: sátrakban próbáltuk ki, milyen hegyek között aludni, hálózsákban, milyen a segítő szülők által bográcsban készített tábori ételt elfogyasztani egy- egy intenzív túranap után. Feszegettük kényelmi határainkat is, és kiderült, mennyi mindenre képesek vagyunk, amiket nem is gondoltunk magunkról. Csatolok néhány élményfotót is, amelyek talán híven tükrözik a leírtakat. Nagyszerű élményekkel és szaktudással tértünk haza egy hét után, s az osztályunk újonnan érkezett tagjai máris barátokra találtak osztályközösségünkben.