Waldorfból Waldorfba
Az első 17. kerületben alapított Waldorf-iskola tanulójaként ismerte meg a Waldorf-pedagógiát a szeptemberben induló új osztály tanítója. Szeptembertől pedig a 17. kerületben alapított második Waldorf-iskola osztálytanítójaként tanítja majd a leendő elsősöket. Most ő mesél magáról.
Papp Réka vagyok, jelenleg az ELTE tanítóképző szakára járok, idén nyáron szerzek diplomát. Általános iskolában Waldorf-iskolába jártam, ez az időszak nagyon meghatározó része volt az életemnek. Olyan jó élményeket, tapasztalatokat szereztem, amelyek a mai napig fontosak számomra. Már a waldorfos éveim alatt egyértelművé vált számomra, hogy Waldorf-osztálytanítóként képzelem el a jövőmet, csupán az ide vezető út volt kérdéses: tanárként, vagy tanítóként tanuljak tovább. Egy évet töltöttem az ELTE néprajz szakán, ez idő alatt pedig megérett bennem a döntés: tanítóként szeretném a pályámat elkezdeni. Az egyetemi gyakorlataim csak megerősítettek abban, hogy a Waldorf-iskola az a hely, ami a legjobb mindenkinek – gyereknek, szülőnek, tanítónak egyaránt. Amit korábban csak éreztem, az egyre inkább tudatos döntéssé vált. Gyerekekkel az egyetem alatt kezdtem el foglalkozni. Különböző nyári táborokban táboroztattam, illetve felvételi felkészítéssel is foglalkoztam, emellett egy gyermekotthonban mentorként dolgozom két éve.
Tudom, hogy amikor egy kisgyerek elkezdi az első osztályát egy Waldorf-iskolában, akkor nemcsak ő, hanem az egész család az iskola részévé válik. Ez sokszor rengeteg munkát, energiát követel a szülőktől, azonban nagyon sok örömet is ad: egy közösség részévé válnak, aminek minden tagja azért dolgozik, hogy a gyerekek a lehető legjobb helyen, a számukra megfelelő körülmények között töltsék iskolás éveiket. Szülőként is nagyon sok élményt hoz a Waldorf; a közös teremfelújítások, ünnepszervezések, ünnepek, szülői estek mind jó élmények lehetnek egy összetartó közösségben. A gyerekek szempontjából nagyon fontos, ami itt vár rájuk: nyugalom, biztonság és élmény. Fejlődésükhöz elengedhetetlen a nyugodt légkör, ebbe bele tartozik az is, hogy mindenre van idő, nem kell rohannunk, nem kell az első év végére folyékonyan olvasni, hiba nélkül számolni. Az, hogy a gyerekek egyéni ritmusa határozza meg, hogyan haladunk, hozzájuk van igazítva az év ritmusa, nagyban segíti őket az egészséges fejlődésben.
A biztonság is fontos, és az iskola meghatározott napirendjével, az év körforgásához igazodó mindennapokkal egy kiszámítható, biztos közeget ad a gyerekeknek, amiben jól tudják érezni magukat. Az élmények pedig mindenképpen szükségesek a tanuláshoz, hogy mindent kipróbáljunk, megfessünk, elkészítsünk agyagból, lejárjuk, megmutassuk a teljes testünkkel, hiszen így tudják a gyerekek leginkább magukévá tenni azokat, amikről éppen beszélünk, mesélünk, olvasunk. A szülőknek nagy feladat és még nagyobb felelősség az iskolaválasztás időszaka, hiszen a gyerekek életének meghatározó helyszíne kerül ekkor kiválasztásra. Minden szülő jól ismeri a gyerekét, így a legfontosabb, hogy a megérzéseire hallgasson, amikor iskolát keres számára. Fontos, hogy a szülők biztosak legyenek döntésükben, kérdezzenek, érdeklődjenek, hiszen a gyerekek megérzik a bizonytalanságot, őket is nyugtalanná teszi, ha érzik, a szüleik nem biztosak a döntésükben.
Én 2018 szeptemberétől kezdtem el ismerkedni a Christophorus Waldorf Iskolával, fokozatosan egyre több időt töltöttem itt, az adventi időszakban pedig az ünnepekbe is bekapcsolódtam. A gyerekek az első pillanattól kezdve nagyon nyitottan, kedvesen jöttek hozzám, sokat nevettünk, beszélgettünk együtt. Nagyon várom már, hogy megismerkedjek az új első osztállyal is.