Könyvajánló felnőtteknek
Waldorf-pedagógia – Ismertető családoknak
A Waldorf a világ legelterjedtebb független iskolamozgalma. Egyre több Waldorf-iskolát alapítanak szülők és tanárok jelenleg Magyarországon is. Mi vonzza őket a Waldorf-pedagógiához? Ez a könyv ismerteti e különleges pedagógia történetét, alapelveit, 12 éves tantervét, hagyományait és ünnepeit. Összefoglaló munka, a Waldorf-pedagógia világát leíró cikkek gyűjteménye. Szerzői az Egyesült Államok Waldorf-mozgalmának ismert és kevéssé ismert alakjai, pedagógusok és szülők.
A képernyő rabjai
Ismerős a látvány: étteremben, járművön, játszótéren, otthon gyerekek bámulják megigézve a kékesen derengő képernyőt. Nem lesz ebből baj? Vajon csak múló divathóbortról, ártalmatlan szórakozásról van szó? Vagy egyenesen hasznos elfoglaltságról, hiszen a képernyő interaktív taneszközként is szolgálhat? Nicholas Kardaras szerint ideje megkongatni a vészharangot, mert a képernyőalapú kütyük viharos terjedésével egyre nagyobb veszély fenyegeti gyermekeink lelki egészségét. A világszerte elismert függőségszakértő könyvében lenyűgöző szaktudással és alapossággal mutatja be, miképpen formálja át egy egész generáció agyát a modern technológia – ha túl fiatalon kezdik el használni.
Egyszerűbb gyermekkor
A világhírű pszichológus-pedagógus szerző műve több országban valóságos mozgalmat indított el: szülőkét, akik nem hagyják, hogy korunk konzumkultúrája bedarálja őket, és egy élhetőbb, tartalmasabb, szebb gyermekkort kívánnak lányaiknak és fiaiknak biztosítani. Ez a könyv arról szól, miként csökkenthetjük gyermekeink életében a fékevesztett tempót, a stresszt, a képernyők uralmát, a tárgyak, tevékenységek és tagolatlan információk sokaságát, amelyek anélkül árasztják el és teszik függővé őket, hogy igazi örömet nyújtanának nekik. Sőt, közvetlenül járulnak hozzá ahhoz, hogy napjainkban egyre több a különböző pszichológiai „címkével” ellátott – hiperaktív, figyelemzavaros, magatartászavaros – gyerek.
Melegszívű fegyelmezés
A gyereknevelésben ugyanúgy vannak korszakok és divatok, mint a kultúra minden más területén. Volt idő, amikor a szülők túlzásba vitték a fegyelmezést, és a merev hozzáállással kikényszerített engedelmesség sok nemkívánatos következményhez vezetett. Ezzel szemben ma sok szülő még a fegyelmezés gondolatát is elutasítja, mert attól félnek, hogy ezzel eltaposnák gyerekük akaratát, és nem adnának teret egyénisége kibontakozásához. Nem akarják kitenni őt sok rossz élménynek, amit nekik maguknak kellett hajdan átélniük, és persze nem tehetetlen talpnyalóvá, hanem erős akaratú felnőtté szeretnék nevelni, akitől távol áll a kritikátlan tekintélytisztelet. Mások attól tartanak, hogy a fegyelmezés elidegenítené tőlük a gyereküket. Ám ha egy gyereknek nagyobb szabadságot adunk, mint amivel bánni képes, akkor könnyen olyan helyzetekbe kerül, amelyekben nem boldogul. E könyv az arany középutat mutatja meg a fegyelmezésben.
Rossz gyerekek pedig nincsenek
Miközben szülők és nevelők lázasan keresik a választ a nap mint nap felbukkanó nevelési problémákra (amelyek nem csak speciális iskolában vagy hátrányos helyzetű családokban fordulnak elő), a világban egyfajta nevelői magatehetetlenség árad szét. Ezt igyekszik ellensúlyozni ez a könyv, amelynek a szerzője a Janusz Korczak alapítója, és gyakorló gyógypedagógus. Henning Köhler (1951) jártas az alternatív pedagógiákban, és a szokásos nevelési, gondolkodási sémákat megkérdőjelezve körüljár egy mélyenszántó és eredményekkel kecsegtető nevelői és szülői magatartást.