A főoktatás, és a szakórák menetrendjéből is látható, hogy a tanulás a waldorf iskolákban nem csak a fejet tanítja, nem csak a gondolkodást szólítja meg. Az első 4 osztályban (persze később is, de ekkor különösen) nagy hangsúlyt kap a mozgás, a ritmus, a saját testen és a térben való pontos, biztos tájékozódás. Ezek a készségek alkotják az „akadémikus”, tantárgyi, és nem utolsósorban a szociális, közösségi tanulás alapjait.
A mai kor felgyorsult, modern technika által nagymértékben befolyásolt körülményei között már nem alakulnak ki olyan egyértelműen maguktól, mint a régebbi korok utcán, szabadban hancúrozó, együttjátszó gyermekeinél.
A gyermek születésétől 7 éves koráig fokozatosan tanulja meg uralni, birtokba venni a testét. Végigmegy egy mindenkinél azonos mozgásfejlődési soron, ügyesedik nagymozgásaiban, finommozgásaiban. Ha a fejlődésben kis elakadás, akadály lép fel, kimaradnak fontos, akár jelentéktelennek tűnő lépések, melyek később tanulási nehézségekhez vezetnek.
Azt tapasztaljuk, ebben egyre több gyermek érintett, ezért a ritmikus rész, és a főoktatás feladatai is ennek a megelőző-szelíden korrigáló- gyógyító szemléletnek az alapján vannak össszeválogatva. Természetesen az adott osztály gyermekeihez igazítva.
A Waldorf-pedagógia gyermekképe mindig biztos támpont arra nézve, adott életkorban mi várható egy gyermektől, vagy ideális a számára.
A feladatok változatosságát, és harmonizáló hatását pedig a waldorf pedagógiából születő Extra Lesson fejlesztő-pedagógiai módszer is biztosítja, melynek hátterét és hatásosságát a mai neurológiai kutatások, új mozgásfejlesztő eljárások is bizonyítják.
A gyermek első éveiben a legfontosabb alapérzékek az:
- egyensúly
- tapintás
- saját mozgás érzékelése (mit csinál éppen a karom, lábam, szám?)
és az úgynevezett - életérzék, ami pontosan jelzi a gyermeknek, adott pillanatban éhes-e, fázik-e, mennyire fáj, hogy nekiütközött valaminek
Van, hogy egy gyermek ezekben túlérzékeny, van, hogy az ellenkezője. A gyakorlatok segítenek megtalálni a középutat, finomra hangolni ezeket az alapérzékeket.
Erre a biztos alapra építjük a felsőbb tagozatok tanulási folyamatait, a gyermekben elsősorban egy felnövekvő, egészséges emberi lényt látva.